Velkommen til meg - en blogg om familieliv, hverdager og interiør!!!
Håper du legger igjen en hilsen til meg, noen ord om hvem du er sånn at jeg finner deg igjen.

fredag 10. desember 2010

julekalender-10. Desember, jakten på julestemningen


"man kommer langt med kjærlighet" luke nr 10
Hvordan skal vi finne julen? Dette er et litt merkelig spørsmål.. kanskje vanskelig å svare på.. vi vet jo alle hva julen er og når den er, men det å finne den? hvor skal vi lete? Julen kommer i mange slags pakker, og hvis vi tenker tilbake så kom jo allerede i september de første julepølsene... ble det jul da? nei ikke for meg.. så kom alle interiørbladene midt i november og jeg kjente julefølelsen krype litt innunder  huden men jeg fant den ikke helt.. Hvem bestemmer hva som er jul? førjulstid, forventninger, pakker, planlegging, julekaffe, sylte, ribbe, grov sennep... Første advent tente vi det første lyset, vi fikk pakker av nissen og vi har nå åpnet halvparten av lukene i kalenderen.. fant du julen noen sted?

vi har alle våre juletradisjoner som gjør at vi finner det som er julen for akkurat oss!! og i går kveld og i kveld er kveldene julen gjør sitt inntog hos meg.. barn som synger julen inn!! i går var vi på førjulsfest på skolen og da barna sang "en stjerne skinner i natt" med sine rene, klare, barnestemmer kjente jeg julen ett sted langt inni meg bryte seg frem... da vi opplever det som får frem dette i oss kommer både din og min jul,  da finner vi den, for vi har hatt den med oss hele tiden, den er inni deg, men trenger akkurat de rette opplevelsene for å komme frem. Bare DU kan finne din jul og fylle den med det du mener er nødvendig.. når du har funnet dette og du kan feire jul med alt hva du mener hører til, tenker du da noen ganger over hvor priviligert du er??

hva med dem som ikke finner julen? hva med dem som ikke har sine opplevelser og som ikke finner den rette stemningen fordi de er alene eller ikke har noe hjem å feire i? La oss sende dem en tanke i denne juletid og gled så mange du kan. Tenn ett lys for andre i julen og den største julegaven du kan gi er omtanke, godhet, varme og kjærlighet..for det koster ingenting.. ( utdrag og tanker fra "huskelappen" )    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sider